Har gamla aktiebrev något värde?

Hej, hittat några gamla aktiebrev i gömmorna hos mina föräldrar och i några av fallen finns faktiskt bolaget kvar :slightly_smiling_face:. Har dessa något värde? Och i sådana fall, vad/hur gör man med dem?

1 gillning

Har extremt svårt att tänka mig att någon vill betala något för detta! Jag hade slängt dem i alla fall.

Har du däremot några 100 år gamla aktiebrev med påskrifter i original så blir det annorlunda.

1 gillning

Spännande. Skulle ramat in och hängt upp på kontoret för skojs skull. Hur mycket vore 100 aktier vara värt idag i SEB, med återinvesterade utdelningar tro sen 1989?

1 gillning

Hjälp mig gärna förstå hur det funkar/funkade?

Jag antar att detta var dagen motsvarighet till 100 SEB på Avanzakontot…men varför har de inget värde idag? Hade man en viss tid på sig att lösa in dem och annars blev de värdelösa, eller övergick de till digital form? Eller vad hände?

Jag har ett gäng från samma epok men i olika företag men alla är värdelösa då förutom eventuellt samlarvärde?

Förr i världen handlade man med fysiska aktiebrev. Kunden lämnade in en köporder till banken. Blev det avslut fick han ett aktiebrev inom någon vecka eller två. Fick man utdelning på aktien fick man klippa ut en kupong och lösa ut den i banken. I takt med den ökande aktiehandeln höll systemet på att braka samman. Därför gjorde man digitala skuldebrev som gick snabbare att hantera, som jag minns någon gång i början på 70-talet. Runt 1990 skrotade man även detta och gjorde allt digitalt.

Detta har klara likheter med pantbrev. Först underskrivna handlingar. Sedan standardiserade datautskrivna handlingar 1972 och numera ett papperslöst system sedan 90-talet. Obs! Här gäller fortfarande de gamla handlingarna om de inte skickats in för att makuleras. Likaså kan du fortfarande få ett fysiskt pantbrev om du som privatperson lånar ut mot pantbrevssäkerhet.

För att vara alldeles säker kan du gå till banken med aktiebrevet för säkerhets skull. Jag kan dock inte föreställa mig att det har något som helst värde.

4 gillningar

Tack, ska kolla med banken för säkerhetsskull!

Vad hände i övergången? Skulle man ha klivit in till banken med sina fysiska aktiebrev för att få dem digitaliserade? (Försöker förstå hur de blev värdelösa)

1 gillning

Har inte några aktiebrev - men jag blev också nyfiken. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är mer än 30 år sedan… Värdepapperscentraken VPC hade alla aktierna registrerade hos sig. Handlingen hos kund var mera som att se som något sorts kvitto. Det är min minnesbild.

Stort tack för hjälpen, det låter logiskt i mina öron att detta var mer kvitton än värdehandlingar, speciellt då de flesta är utställda kring 1989 och digitalisering skedde på 90 talet.