Efteråret er anderledes, end det plejer. Jeg savner det sædvanlige

Vejret og naturen opfører sig ikke, som de plejer. Først nu farves træernes løv, og aldrig mindes jeg et så vådt efterår. Jeg savner det sædvanlige, som nu ikke længere er det
Vejret og naturen opfører sig ikke, som de plejer. Først nu farves træernes løv, og aldrig mindes jeg et så vådt efterår. Jeg savner det sædvanlige, som nu ikke længere er det

Jørgen Bausager

Debat
6. november 2023
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Så sidder jeg her igen. Der er nærmest nøjagtigt gået et år, siden jeg sidst sad her (jeg har slået det op!). Igen er jeg iført latexhandsker; igen sidder jeg foran en stor ramme med et net, fuldt af nedfaldne blade, iblandet valnødder, som skal have pillet haserne af og gemmes.

Og nøjagtig ligesom forrige år trækker skræppende gåseflokke hen over hovedet på mig. Kæmpemæssige, uregelmæssige kiler, ved siden af og bagved hinanden, så de omtrent dækker himlen, når de passerer. Kort efter en mindre, trekantet flok, som flyver med nærmest geometrisk præcision. Det afhænger af arten, hvad de foretrækker, men ét har de alle tilfælles: De skræpper og skræpper! Jeg forestiller mig, at de underholder hinanden med, hvad de har oplevet, hvor de har dykket og snadret i sommerens løb, eller måske hvor meget de glæder sig til at se deres vinterkvarter igen. I hvert fald virker de opstemte.

Forsinkede efterårsfarver

Og igen i år falder solpletterne lavt ind mellem grenene. Men til forskel fra forrige år har træerne stadig de fleste af deres blade, og de er først nu, på tærsklen til november, ved at antage deres røde og gyldne efterårsfarver. Det er usædvanligt.

Selv er jeg trukket i min quiltede heldragt og har et tørklæde om halsen, så jeg er fint skærmet mod den blæst, der også har lidt mere fart på end forrige år. Nu sidder jeg i mit selvskabte læ og hasper valnødder. Det får nærmest én til at smelte sammen med omgivelserne, hvor småfuglene hopper pippende rundt i buskene og ignorerer nok så skræppende gæs. Og mig.

Valnødderne i hjulbøren er allerede begyndt at lugte muggent, det har været et vådt efterår. De skal skylles i Atamon, før de bliver lagret og gemt, men det redder dem til gengæld også, så jeg er ikke bekymret. Tværtimod føles det ligefrem beroligende, at noget er, som det plejer at være i et år, hvor så meget har opført sig helt anderledes, end vi er vant til: Varmt for tidligt, tørt, hvor vi trængte til regn, sjaskregn hvor ukrudtet gerne måtte dæmpe sig lidt, stormflod! – Og samtidig sommer for længe. Endnu har vi ikke haft nattefrost, jeg har endnu ikke set rim på en morgengræsplæne.

Det er alt sammen usædvanligt. Og jeg savner det sædvanlige.

Jeg har også før nævnt min bekymring for tilbagegangen i sommerfugleantallet, som i høj grad skyldes, at deres levesteder forsvinder.

Afpillede kålstokke

Men for én enkelt art er det ikke tilfældet, nemlig for kålsommerfuglen. Bare den får kål, er den helt tilfreds med livet! Lige netop dér er det mig, der er utilfreds. Jeg plejer ganske vist at tage de hvide, flagrende vinger i grønkålen roligt, for hvis jeg blot hver morgen piller larverne af, plejer kålen at klare sig fint.

Men ikke i år! Kålen har nærmest vrimlet med larver, uanset hvor mange jeg pillede af. Den næste dag var der lige så mange igen, og de var næsten lige så store som før, som om de havde fordoblet deres størrelse på en nat. Jeg slap først af med dem, da der slet og ret ikke var en bid mere at gnaske. Så nu sidder jeg med udsigt til totalt afpillede kålstokke med strittende, hvidlige ribber.

Jeg har ladet stokkene stå. Dels er det et ret komisk syn, som jeg har kunnet fremvise for besøgende, der selv havde gjort deres erfaringer med årets grønkål. Så havde vi det at grine af. Dels ved jeg af erfaring, at kålen godt kan finde på at spire igen fra toppen.

I lang tid så det dog ud til, at de små bæster havde fortæret selv de allerøverste spirer, også de så alle sammen afgnavede, brune og visne ud. Men nu, efter en lille måneds tid, begynder kålen faktisk at sætte små blade igen. Ikke fra toppen, men fra undersiden af ribberne, helt inde ved stammen. Allerede nu er de så store, at jeg kan få øje på dem derfra, hvor jeg sidder.

Er det mon det varme vejr, der har frelst min kål? Skal jeg bare være glad for det, eller skal jeg håbe på snarlig nattefrost, så kållarvernes allersidste chance for at snacke et sent måltid forpurres?

Jeg er i tvivl. Jeg savner det sædvanlige.

Karens have

Lad ukrudtet gro, det er jo godt for klimaet. Rådyr, dræbersnegle og klimaforandringer set fra Møn. Mangeårig journalist på Information Karen Syberg bor i dag på sydhavsøen, hvorfra hun med jævne mellemrum rapporterer om små og store dramaer, der udspiller sig i hendes have. 

Seneste artikler

Kære Karen

Jeg forstår dig - og dog ikke...

Din længsel efter "det sædvanlige":

Jeg husker ikke noget jævnt sædvanligt i mit lange liv: I 1963 fik vi sne og frost 8. november. Min far fik ikke bjærget roerne det år - de blev siddende frosne i marken, og en nyetableret nabo fik lov til at tage dem op enkeltvis, køre dem hjem, tø dem op i en trillebør i kostaldens varme og servere de stinkende roer som nødhjælp for de køer, der ville være blevet syge af frosne roer som foder... Min far havde råd til at lade elendigheden gå videre. Naboen havde akut brug for den.
Frost og sne lå til maj.
DA stank de sidste roer på marken i tøvejret!

Det lyder for mig som om, du taler til et gennemsnits-efterår.
Sådan et kan jeg ikke huske at have oplevet - men måske har der været et alligevel... Engang?

Jeg husker senere andre år, sidst i 80'erne, hvor vi gav min yngste søn først en kælk - og året efter korte plastic-ski i julegave.
Han kom aldrig til at tage nogen af dem i brug.
Der kom ingen sne.

Og så tog vi på skiferie i Norge - for det arme barn skulle da bestemt ikke leve en hel barndom uden at boltre sig i sne!

Det kom han så til senere...

Alvin Jensen og Lise Oxenbøll Huggler anbefalede denne kommentar

- og tak for at bruge ordet hjulbør :-)
Det er godt nok længe siden, jeg har mødt det.

Til erindring: Jeppe Aakjærs Jens hans hywlbor:

Hvis nogen har brug for at få den oversat, kan jeg godt hjælpe med det meste :-)

JENS Bruus han haaj ingen anne Vogn
end en Hywlbor,
men han war kjend øwr æ hiele Sogn
for hans Hywlbor.
Den fløjt som Ryler en Ruskregnsnæt,
den tut for Tier, den fløjt for Fjedt,
Jens hans Hywlbor,
Jens hans Hywlbor.

Jens Bruus han hint hans Ywlbrændmen hjem
po hans Hywlbor,
og det war nøj der haaj Fynd og Klem,
- spør æ Hywlbor!
Dér lo hans Wanter, dêr hwilt hans Dunk,
dér gik han sjel lisse strøg og strunk
baag hans Hywlbor,
baag hans Hywlbor.

Jens Bruus han tyt sæ en holden Mand
baag hans Hywlbor,
og spyt teframm øwr en javn Tønd Land
fræ hans Hywlbor.
No haaj han Edels og Hus og Skywl,
og Brændmen nok te en kristle Ywl
po hans Hywlbor,
po hans Hywlbor.

Da Jens war landed paa Dosbjærg Bakk
med hans Hywlbor,
da drap æ Swed fra hans Haag og Nakk
i hans Hywlbor.
"Harens!" raaft Jens. "Kluk-klunk!" swor æ Dunk,
og niedad skor æ med Skump og Skunk
i hans Hywlbor,
i hans Hywlbor!

Det tyt æ Hund' war for gløj en Vals
med en Hywlbor;
der hwirlt en Kytter fræ hwer en Sals
mod hans Hywlbor.
De kløj dje Gummer mod Jens hans Bjenn,
saa no begynd sgi æ Bruus aa skjenn
med hans Hywlbor,
med hans Hywlbor.

Det peef og klawed sæ uden Ro
fræ æ Hywlbor;
det war en Jammer aa hør opo
aa en Hywlbor!
Æ Dunk den hopped i hyw Galop,
æ Bruus strat ud, men æ Hund holdt Trop
med æ Hywlbor,
med æ Hywlbor.

Med Jet begynd æ aa vrikk og wakk
i æ Hywlbor;
fár Jens han nowed æ Bund aa æ Bakk,
støwt æ Hywlbor.
Æ Værk stod still, det ga ett en Mjav;
æ Dunk - den trilt ad en Mergelgrav
uden Hywlbor,
uden Hywlbor.

Jens Bruus han so paa en Knold og græd
uden Hywlbor:
"Mi Ywlbrændmen - no legger æ dér
- og mi Hywlbor -!
Mi Lyng mo bjerres i Mues og Hied;
men Dæwlen skuld da hint Brændmen mier
po en Hywlbor,
po en Hywlbor!"

-

Erik Fuglsang, Christian Mondrup og Willy J. Jæger anbefalede denne kommentar

- og har en del familiemedlemmer med navnet Bruus på Skive-egnen - Gud ved, om Jens med sin hywlbor er en del af dem?

anbefalede denne kommentar

Undskyld, jyder: HANS hywlbor, selvfølgelig!

anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@ Inger

Forskellen fra frost anekdoter og manglende sne anekdoter er at vi ser ind i nogle forandringer, hvor det netop bliver normen, det vi oplever nu. Det er ikke et engangs tilfælde.

Ingen vil om 20 år se tilbage på 2023 og kalde det varmeste og vådeste år, indtil nu, for atypisk. Ingen vil se tilbage på rekorderne i ekstrem vejr og tænke at det var et vildt år.

Disse rekorder vil højest sandsynlig blive slået indenfor de næste par år. Disse rekorder er om 20 år det milde vejr man kun kan drømme om.

Derfor er det ikke, at sammenligne med dine anekdoter, jeg ville ønske at efteråret og 2023 bare var et engangstilfælde, en anekdote, men det er det ikke.

Apropos anekdoter, så er jeg barn af 80'erne og kan huske at jeg adskillige år har kælket og at der også har været snestorme.

Jeg slog det op og i 1980'erne var der hele 4 isvintre og et par år med større landsdækkende snestorme. Samtidig var der gennemsnitlig 27 døgns snedække mod de sidste 20 års gennemsnit på 18 døgn.

Så det var bedre dengang, hvis man kan lide at kælke og kan lide stabilt vintervejr.

Inge ambrosius, Peder Jensen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar

Hold fast i din tanke. Kommentarsporet på Information.dk åbner snart igen. Vi har midlertidigt deaktiveret det, mens vi opdaterer systemet.