Låst

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

Märklin H0 - godt begyndersæt?

Godaften

Jeg har for ca. 20-25 år siden leget med Märklin analog togbane og interessen er igen blevet vakt. Jeg, tror, valget falder på Märklin digital, men jeg har ingen anelse om hvad de forskellige ting kan (styrekontrol) og hvad man styre fra styrekontrollen.

Hvad bør jeg som min. gå efter ? husk sidst jeg legede med togbane, var der en analog styreboks hvor man kunne regulere farten og sporskift var enten manuelt eller via en blå "boks". Jeg kunne godt tænke mig noget med nogle skiftespor, så man ikek bare skal sidde og kigge på en ringbane, hvor det kun kan køre frem eller tilbage.

Jeg havde overvejet noget cirkus mondolino, men det er med infrarød fjernbetjening, som jeg har googlet lidt, og er kommet frem til at det nok skal være noget med mobile station. Med mindre man kan starte med mondolino sættet og senere udvide med mobile station. Synes dog startprisen er lidt pebret men det kunne være noget a la dette http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1741

Har ikke nogen anelse om hvad slags lokomotiv jeg går efter, nok mest damp (a la krokodille modellen)

Har set at noch laver nogle ok "startbaner", ved ikek hvad de hedder, men det er en plade med lidt bjerge på, lige til at ofre en formue på.

PS. Det er naturligvis ikke til mig selv, men til min 3 årige søn Laughing out loud (næsten)

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 749

PB

"DigitalTog" skrev:
Jeg havde overvejet noget cirkus mondolino, men det er med infrarød fjernbetjening, som jeg har googlet lidt, og er kommet frem til at det nok skal være noget med mobile station. Med mindre man kan starte med mondolino sættet og senere udvide med mobile station. Synes dog startprisen er lidt pebret men det kunne være noget a la dette http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1741Har ikke nogen anelse om hvad slags lokomotiv jeg går efter, nok mest damp (a la krokodille modellen)PS. Det er naturligvis ikke til mig selv, men til min 3 årige søn Laughing out loud (næsten)

Velkommen tilbage!

Jeg vil kun kommentere cirkus-toget - for det har min datter, der lige er blevet 7 år. Jeg har mange gange fortrudt at hun fik den "nye" udgave med fjernbetjening, for den er absolut ikke nem at bruge, hverken min datter eller jeg selv bliver nogen sinde gode venner med den. Så hun har overtaget min gamle Mobile Station, og det fungerer meget bedre.

Selve sættet er der ellers ikke noget i vejen med, legeværdien er i top, og hos os er sættet blevet udvidet med mange af de ekstra sæt der findes til. Det gør bl.a. at vi nu har selve cirkusteltet i hård plast, fremfor blød karton.

Men overvej måske lige en ekstra gang hvem der skal lege mest.... Cirkustoget er legetøj til børn, det er ikke en spændende genstart på fx alle de nye digitale muligheder der er væltet frem mens du har holdt pause!

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

Så man kan godt senere skifte fra remoten til mobile station ?

Hvad er den grundlæggende forskel, udover at kunne styre flere lok ?

Drengen er naturligvis kun en undskyldning, for at komme igang. Jeg tror ogsså cirus-toget er en kende for kedeligt at kigge på, det er nok derfor jeg endnu ikke har købt noget endnu.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"DigitalTog" skrev:
Drengen er naturligvis kun en undskyldning, for at komme igang. Jeg tror ogsså cirus-toget er en kende for kedeligt at kigge på, det er nok derfor jeg endnu ikke har købt noget endnu.

For det første, lad være med overhovedet, at overveje analog som en mulighed. Det er fortid nu, hvor stort set alt er digitalt. Så i mine øjne, er det slet ikke et valg.

Ang. cirkustoget og remoten: Lad være med at købe det. Du vil meget hurtigt ønske noget tog, der også har rod i virkeligheden. Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter et startsæt med en Mobile Station. Hvis du vil have remoten, så ville jeg vælge et af de andre startsæt med remote. Det kan f.eks. være 29181, der indeholder et arbejdstog og en rundbane med overhalingsspor og sidespor. Cirkustoget er efter min mening kun til din dreng, så hvis han kun er en undskyldning (jeg forstår ikke, at du behøver en) for at komme i gang, så tag arbejdstoget eller noget andet, som du også kan have glæde af.

Hvis du vil gå Mobile Station vejen, så vil jeg anbefale at du kigger videre på sættet 29539, som indeholder et godstog og skinneoval med overhalingsspor. Sporskifterne er udstyret med digitaldekoder, så de kan styres fra Mobile Station.

Begge de startsæt jeg har nævnt ligger i Märklins Hobby-program og dermed i den billige ende. Cirkus Mondolino produktlinjen er i øvrigt udgået af sortimentet.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Alderen har betydning. Jeg har en del lokomotiver fra den virkelige verden, men min søn på 4 år synes at farfars Mondolino-lokomotiv er helt fantastisk. Og storesøster på 6 år læsser gladeligt 10 x for store dyr i vognene, for at køre dem til cirkusteltet.

Min søn fik i øvrigt Thomas Tog i julegave. Det kan vist endnu fås hos Nettog og måske i Hobbystalden. De er i hvert fald hos en tysk forhandler - og der kan man få nogle startsæt med en nyere udgave af Delta-styrekontrol, så man kan styre fire lokomotiver samtidigt.

Til mindre børn vil jeg helt klart anbefale Delta eller analog for det er alt for let, at komme til at fucke en Mobile Station up, hvis man ikke kan læse. Delta er dødsimpelt.

Begge mine børn kan dog fint styre lokomotiver fra min EcOS, hvis bare jeg vælger lokomotiv først. Men til selvstændig leg, så er mit råd Delta.

Både Mondolino og Thomas Tog er digitale, så de kan både køre analogt og senere digitalt.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

Tak for jeres syn og svar.

Så blev forvirringen desværre lidt større.

Hvad er delta?

Når jeg kigger på Märklin digitale startsæt, dukker delta ikke op. Er det lavet i en perioden lige efter analog ?

Märklin 29181 kan man faktisk fjernstyre kranen ? (så et klip på youtube).

Er det korrekt opfattet, at remoten senere kan udskiftes til en mobile station ?

Märklin 29539 er det lokomotivet OG fjernstyringen (hvad enten det er remoite eller mobile station) der bestemmer antallet af funktioner i lokomotivet, eks. lyd, lys, langsom bremsning?

Hvis jeg kigger 20539 kommer der røg op ad skorstenen, er det ønsketænkning eller findes det i 20539

Synes at have sæt, aner ikke hvad der hedder, noget der muliggøre at man kan til og frakoble lokomotiv fra vogne pr. automatik, altså ikke noget med at skulle pille. ?

EDIT:

Vi glemmer lige det med kranen - har kigget på nettogets hjemmeside. Kranen er manuelt styret. Man skal åbenbart ikke kigge på youtube.

Der står heller ikke noget om BR81 har røg.

Tak for tålmodigen.

Mikkel

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"DigitalTog" skrev:
Tak for jeres syn og svar.Så blev forvirringen desværre lidt større.Hvad er delta?
En forenklet udgave af Märklin Digital. Styreboksen kan kontrollere 4 lokomotiver og man skifter på en rigtig kontakt. Man kan kun tænde og slukke for lysfunktionen på lokomotiverne - og altså ikke styre mere avancerede funktioner.Mobile Station, Central Station, EcOS m.fl. programmeres lidt som en mobiltelefon - og det vil sige, at man kan komme til at lave et frygteligt rod, hvis man bare roder rundt. Det hele er mere eller mindre tekstbaseret, når man programmerer.
"DigitalTog" skrev:
Når jeg kigger på Märklin digitale startsæt, dukker delta ikke op. Er det lavet i en perioden lige efter analog ?
Både og ... analog kan stadig købes i de små startsæt. Delta har været ude og inde flere gange. Senest f.eks. sammen med Thomas Tog.
"DigitalTog" skrev:
Märklin 29181 kan man faktisk fjernstyre kranen ? (så et klip på youtube).
Nej ... kranen i startsættet er helt manuel med et lille svinghjul på siden. Den du har set er en anden model (som dog har samme udseende). Den kan ikke styres fra den medfølgende fjernbetjening, men kræver en Mobile Station eller bedre digital kontrol.
"DigitalTog" skrev:
Er det korrekt opfattet, at remoten senere kan udskiftes til en mobile station ?
Ja.
"DigitalTog" skrev:
Märklin 29539 er det lokomotivet OG fjernstyringen (hvad enten det er remoite eller mobile station) der bestemmer antallet af funktioner i lokomotivet, eks. lyd, lys, langsom bremsning?
Ja .. lokomotivet skal være udstyret med en dekoder og have funktionerne tilstede. De enkle lokomotiver som Mondolino og Thomas har f.eks. ingen funktioner udover langsom start og stop. Ved analog drift virker disse ikke.Andre lokomotiver som f.eks. HobbyTrades D-maskine har mange lydfunktioner - men ikke røg. En del damplokomotiver kan få indbygget en røgindsat, så lokomotivet kan ryge ca. 5-10 minutter ved kørsel. Dette skal lokomotivet være forberedt til fra start.
"DigitalTog" skrev:
Hvis jeg kigger 20539 kommer der røg op ad skorstenen, er det ønsketænkning eller findes det i 20539
Jeg kunne ikke lige finde det nummer, kan du sende et link?
"DigitalTog" skrev:
Synes at have sæt, aner ikke hvad der hedder, noget der muliggøre at man kan til og frakoble lokomotiv fra vogne pr. automatik, altså ikke noget med at skulle pille. ?

Telex-kopling. Nogle få lokomotiver har det - andre kan det indbygges i.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

Tak Per

Sorry det er ikke 20539 men 29539

Så delta er blot en anden styreenhed ?

Telexkobling, er det kun mobile station og op (dyrere modeller) der kan styre dette ?

Har læst udtryk som pc styring - hvad kræver det ?

På google har jeg set personer, der styrer deres tog via. en Apple Iphone - hvordan foregår det.

Jeg tror det kan ende med en meget stor/avanceret togbane (i hverttilfælde i mit hoved), jeg ønsker blot at komme godt fra start.

For nu at skære det ud i pap for mig, kræver det så ikke blot:

1 x remote/delta/mobilestation + strømskinne

1 x lokomotiv (evt. med vogne)

x antal skinner

Så er man kørende ?

Og jeg kan altid udvide med flere skinner, uden at skulle sætte mere strøm til banen ?

Hov, hvis nu man har 11 lokomotiver på samme bane, hvordan styrer man så de forskellige tog (har de forskellige frekvenser) ?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"DigitalTog" skrev:
Så delta er blot en anden styreenhed ?
DELTA er en ældre, nu udgået, styreenhed. Som Per skriver, er det en forsimpling af digitalstyringen, men den bliver ikke produceret mere, hvilket du bør have med i dine overvejelser.
"DigitalTog" skrev:
Telexkobling, er det kun mobile station og op (dyrere modeller) der kan styre dette ?
Med de nuværende produkter, så kan du styre en Telex-kobling fra Mobile Station og fra Central Station, som er den store styreenhed.
"DigitalTog" skrev:
Har læst udtryk som pc styring - hvad kræver det ?
Det kræver, at du køber en styreenhed, der kan forbinde til computeren. I Märklin regi, vil det være en Central Station. Den koster omkring 5.500 kr. Du kan også købe andre styreenheder, der er kompatible med Märklin og kan styres fra en computer.
"DigitalTog" skrev:
På google har jeg set personer, der styrer deres tog via. en Apple Iphone - hvordan foregår det.
Det foregår som regel ved, at du har en styreenhed, der kan kobles til dit netværk (f.eks. en Central Station). App'en på mobiltelefonen forbinder så til styreenheden via netværket og på den måde kan du fjernstyre dit tog. Afhængig af hvilken app du køber, kan det variere med hensyn til funktionalitet.
"DigitalTog" skrev:
Jeg tror det kan ende med en meget stor/avanceret togbane (i hverttilfælde i mit hoved), jeg ønsker blot at komme godt fra start.
Derfor er mit forslag også, at du starter simpelt, men dog ikke afskærer dig selv for fremtidige muligheder. Udfra de spørgsmål du stiller og det du skriver, så svarer jeg ud fra, at jeg antager, det nok mere er dig end din søn, der kommer til at benytte anlægget Wink. Jeg vil med den hat på anbefale dig, at købe et startsæt med en Mobile Station og se hvor det fører hen.
"DigitalTog" skrev:
For nu at skære det ud i pap for mig, kræver det så ikke blot:1 x remote/delta/mobilestation + strømskinne1 x lokomotiv (evt. med vogne)x antal skinnerSå er man kørende ?
Ja, det vil jeg mene. Jeg vil dog unlade at satse på DELTA, da det er et udgået produkt.
"DigitalTog" skrev:
Og jeg kan altid udvide med flere skinner, uden at skulle sætte mere strøm til banen ?
Du kan bygge en forholdsvis stor gulvbane, før det bliver aktuelt, men det afhænger meget af antallet af lokomotiver på banen, banens størrelse osv. Medmindre du har planer om at vold-ekspandere, er det dog ikke noget du skal bekymre dig om i starten.
"DigitalTog" skrev:
Hov, hvis nu man har 11 lokomotiver på samme bane, hvordan styrer man så de forskellige tog (har de forskellige frekvenser) ?

Du finder dit lokomotiv i listen på din Mobile Station og giver det en kommando. Digitalsystem (groft forsimplet): I lokomotivet er indbygget en dekoder, der har en adresse. Mobile Station sender, via skinnerne, en kommando til adressen. Dekoderen med adressen vil huske den kommando, indtil det modtager en ny. Lokomotivet får f.eks. at vide, at det skal køre ved en bestemt hastighed og så kører det, indtil du beder det om noget andet.

Afhængig af dekoderen, kan du selv ændre adressen på dine lokomotiver. Skulle to lokomotiver have samme adresse, vil de udføre de samme kommandoer, så det skal man lade være med. Märklins MFX dekoder finder selv på en adresse og lokomotivet dukker automatisk op i listen på Mobile Station, når du sætter det på sporet. Det er ret smart. Træerne vokser dog ikke ind i himlen, så MFX giver også grobund for udfordringer. Det kan du læse om i andre tråde her på forum. Der er fordele og ulemper, ligemeget, hvordan du ender med at gøre.

Det er op til stressniveauet hos den enkelte, hvor mange samtidigt kørende lokomotiver der kan holdes styr på. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"DigitalTog" skrev:
PS. Det er naturligvis ikke til mig selv, men til min 3 årige søn Laughing out loud (næsten)

Prøv at ræsonner dig lidt frem til, hvad det skal ende ud med, frem for bare at fare ud og købe en rundbane.

Har du overvejet at købe startsæt fra andre fabrikanter en Märklin?

Har du stadigvæk noget af dit ganmle modeltog du legede med for 25 år siden?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"DigitalTog" skrev:
Tak PerSorry det er ikke 20539 men 29539
Den har ikke mulighed for røg. Der skal du have fat i f.eks. Märklins N-maskine eller lign.
"DigitalTog" skrev:
Så delta er blot en anden styreenhed ?Telexkobling, er det kun mobile station og op (dyrere modeller) der kan styre dette ?
Jeg mener at Telex virkede med at man skiftede retning på en bestemt måde, så det også fungerer ved analog drift. Men hæng mig ikke op på det - jeg har aldrig prøvet det.
"DigitalTog" skrev:
Har læst udtryk som pc styring - hvad kræver det ?
Det kræver en større styreboks, som forbindes med en PC, således at PC'en kan styre sporskift, tog m.m. Det er helt klart i den avancerede ende af modeljernbane, så lad være med at tænke for meget på den del lige nu.Nogle af de store styrebokse (EcOS, Central Station, Viesmann Commander m.fl.) kan nogle af de samme ting, som PC-styring. Så medmindre du har meget store ambitioner, så kan du sikkert godt nøjes med sådan en.
"DigitalTog" skrev:
På google har jeg set personer, der styrer deres tog via. en Apple Iphone - hvordan foregår det.
Det gør jeg selv - både privat og i klubregi http://www.3modul.dk.Man tager en EcOS og tilslutter den et trådløst netværk, hvorefter man anvender et program på iPhone til at styre EcOS'en med. Märklin har netop lanceret samme funktionalitet til deres Central Station 2.
"DigitalTog" skrev:
Jeg tror det kan ende med en meget stor/avanceret togbane (i hverttilfælde i mit hoved), jeg ønsker blot at komme godt fra start.For nu at skære det ud i pap for mig, kræver det så ikke blot:1 x remote/delta/mobilestation + strømskinne1 x lokomotiv (evt. med vogne)x antal skinnerSå er man kørende ?Og jeg kan altid udvide med flere skinner, uden at skulle sætte mere strøm til banen ?
Korrekt.Selvom Delta ikke længere er på markedet, er den genial til børn. Man kan få dem ret billigt (herinde går de ofte for kr. 100,- uden transformer). Selv købte jeg en brugt i Kystbanen for kr. 50,- for nyligt. Det er derfor en meget billig måde, at komme igang og prøve det af på.MobileStation er mere avanceret - og hvis banen er til dig - eller du altid vil lege sammen med sønne, så er det en bedre vej at gå.Hvis du bliver tændt for alvor, vil du ret hurtigt ønske dig en stor styreboks ... her anbefaler jeg EcOS. Den har jeg selv og den er ret lækker. Men priserne starter på min. kr. 2.500,- for en brugt version 1. En ny koster omkring kr. 5.000,-
"DigitalTog" skrev:
Hov, hvis nu man har 11 lokomotiver på samme bane, hvordan styrer man så de forskellige tog (har de forskellige frekvenser) ?

Lidt på samme måde som computere på et netværk. Der er altid strøm på skinnerne, så det er lokomotiverne, der selv beslutter hvor hurtigt de skal køre. Lokomotiverne har hver sin adresse, så de kun reagerer når deres adresse bliver råbt op.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Nå ... jeg kan se, at der allerede var blevet svaret ... men så får du en lidt anden formulering af samme svar.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Øj, der er mn

Jeg tror du skal overveje følgende, inden du tænker hvilken digitaldrift du vil vælge..:

Hvis det er til dine børn er märklin fortrinligt, det virker, og det kan holde til en hårdhændet behandling...

Hvis det er til dig selv, er märklin også stadig et godt bud, da det er nemt og simpelt at have med at gøre, og der kan så vælges lidt mere detaljerede produkter i deres udvalg, så også du vil blive tilfreds med kvaliteten... Både i dette og foregående tilfælde vil du være afhængid af 3-skinnedrift, og MM dekodere, som der ikke er så mange der producerer..

en anden overvejelse er udbuddet af materiel, hvis du f.eks. gerne vil køre dansk.. de fleste danske producenter laver også AC modeller, men de er gerne lidt dyrere end DC udgaverne.. og enkelte producenter overvejer at undlade AC udgaverne fremover..

På sjælland er det ca 60% der kører AC, og ca 40% der kører DC, fyn og jylland er omvendt... så kigger du efter brugt, kan det også have lidt betydning.. Selv tyskland, som er märklins hjemland, er AC ved at svinde, der var været en artikel i MIBA engang, som spår, at det er ca 29% der kører AC, resten kører DC..

Mange jævnstrømsproducenter, laver også AC, men ikke på alle deres produkter....

Personligt vil jeg anbefale et DC startsæt, evt, et DCC startsæt, da det er uhyre nemt at udvide den simple multimus fra f.eks Roco, til noget mere avanceret senere..

Mvh Steen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

Ja, der er rigtig mange ting for en nybegynder, stod i en legetøjsbutik i Flensborg i sommer og havde besluttet mig for at brænde nogle penge af for at erhverve mig et startsæt, desværre var udvalget større en 1 æske - havde der blot være 2 valgmuligheder så havde jeg nok haft tog nu. Men jeg synes hele tiden at for ca. 500 kr mere, får man lidt mere så jeg har foreløbig sat et loft, så må jeg se hvad jeg kan få.

Hmm. Jeg tror jeg starter ud med et brugt Märklin startsæt med mobile station.

Har set på ebay at der er rigelige der gerne vil af med deres Cirkus tog, dette kunne jeg så supplere med, til ungerne (3 og 7) de er begge stadig intresserede i at lege med Brio tog, da er umiddelbart mig der gerne vil lidt videre.

Desværre har jeg ikke den analoge togbane mere, men den er (vist) stadig i familien og står pakket ned i et par flyttekasser på en gård et eller andet sted. Jeg har spurgt til toget flere gange, men der sker ligesom ikke noget.

Med et startsæt, er jeg kørende med det samme og kan hurtigt vurdere om det var det, eller der skal udvides med andre tog/andet skinnesystem osv.

Hvad er 3 skinne systemet ? og hvad er 2 skinne systemet.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

2 skinnedrift er den velkendte og forbilledtro udgave af sporet, hvor der faktisk kun er de 2 skinner, der danner sporet.. der er så en pol i hvert spor for strøm

3 skinnedrift er Märklins varemærke i skala H0, der er en skinne eller punktskinne i midten af sporet, som giver strømoptag til en slæbesko, som sidder under lokomotivet... det giver et rigtig godt strømoptag, og at lave vendesløjfer er utrolig nemt, der skal ikke tænkes over kortslutning og den slags.. netop fordi begge spor har samme pol, og midterlederen har den anden pol,men så ophører også den positive snak om det at have et "støttehjul" på midten....

3 skinnedrift benyttes også i skal 0, men som en ekstra leder, der er sat op på pæle i siden af sporet...

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"DigitalTog" skrev:
Hvad er 3 skinne systemet ? og hvad er 2 skinne systemet.

3-skinne-systemet er Märklin skinner. Populært kaldet "AC". 2-skinne-lokomotiver kan ikke køre på 3-skinne-systemet. Mange andre producenter end Märklin, producerer også modeller til 3-skinne-systemet.

2-skinne-systemet er alle andre producenter. Populært kaldet "DC". Märklins lokomotiver kan ikke køre på 2-skinne-systemet og Märklins vogne skal have skiftet deres hjul, da de ellers vil kortslutte systemet. Hjulskift er en service som Märklin yder gratis. Selv har jeg masser af Märklin vogne på mit 2-skinne-anlæg.

Forskellen er den punktkontakt du finder i midten af et Märklin spor. Det er populært sagt den tredje skinne. Märklins lokomotiver er udstyret med en slæbesko, der trækker strømmen op fra skinnen i midten af sporet. Ved 2-skinne-systemet har du ingen slæbesko, strømmen går fra skinnerne op gennem hjulene på lokomotivet.

Til 3-skinne-systemet er det kun Märklin, der producerer skinner. Du skal være opmærksom på, at Märklins skinner kan koste ca. tre gange så meget, som en skinne til 2-skinne-systemet. Der er mange producenter af skinner til 2-skinne-systemet, hvorfor udvalget af skinner af forskellige typer er meget større - og billigere. 90 cm skinne til 2-skinne-systemet koster typisk ca. 30 kr., hvor en tilsvarende til 3-skinne-systemet kan koste ca. 90 kr.

Jeg synes, at det ser mere realistisk ud, når der ikke er punktkontakter mellem skinnerne, men det er virkelig meget individuelt om man gider gå op i det eller ej. Se vedhæftede billede, som viser Märklins C-spor op imod Trix C-spor.

Trix er Märklins 2-skinne-brand. Der findes masser af 2-skinne-startsæt fra Trix, men også rigtig mange fede startsæt fra Roco (http://www.roco.cc/). Hvis du ikke var klar over dette, synes jeg, at du skal undersøge 2-skinne-markedet inden du beslutter dig.

Startsæt fra Roco: http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/6289/d/2/p/6289%2C... (Vær opmærksom på, at startsæt hvor varenummeret begynder med 35 er skala-TT, det er en mindre skala end H0). H0 er den skala de fleste (inkl. Märklin, Roco og stort set alle producenter af danske modeller) benytter.

c-track-top

c-track-bottom

3-skinne-2-skinne

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.603

PB

Hvis man ville megen unødvendig trafik / skrøner til livs ( F. eks. at Märklin skinner er dyre / det rigtig, men en mindre del af en modeljernbane ), så skulle man i det ny Sporskifte have en rubrik:

Fordele & ulemper med AC / DC ( eller hva' det skal kaldes ) i H0

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

God ide...

men mon ikke der vil blive en del mudderkast, for det er jo som regel ikke en holdning,om man kører det ene eller andet, men gerne en tilfældighed, hvad man havde liggende, fik foræret, eller lånte hos en bekendt....

Hvis det var for holdninger, tror jeg det ville have ændret billedet en del på hvor mange der kører hvad.. Som regel er de små og mellemstore hjemmeanlæg jo gerne 3 skinne, hvor de fleste størrere klubber gerne kører 2 skinne..

Hvis det er for drift... Tja,jeg ser mange fordele i AC, blandt andet motoren, som er mere pålidelig, og ikke sværter ved ankeret på samme måde som DC, og der er mange andre, men jeg valgte af hensyn til udseeende, så både mit spor Z og mit H0, er 2 skinnedrift..

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Hvis man ville megen unødvendig trafik / skrøner til livs ( F. eks. at Märklin skinner er dyre / det rigtig, men en mindre del af en modeljernbane ), så skulle man i det ny Sporskifte have en rubrik:Fordele & ulemper med AC / DC ( eller hva' det skal kaldes ) i H0

AC/DC er ikke så interessant at snakke om længere da stort set alle (hvis ikke alle) digitale systemer kører med AC (ikke at forveksle med 3-skinne-drift).

Men snakker vi 2-skinne kontra 3-skinne er der så mange holdninger (og sindende kan komme i kog) og jeg har endnu ikke set en helt uvildig side hvor det er beskrevet. Måske kan vi få noget ordentligt på skrift når Lars' nye wiki kommer på det nye Sporskifte, men jeg har nu nok min tvivl.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.603

PB

Der bliver spild så meget krudt på at fortælle om fordele og ulemper, at den, der spørger, bliver mere eller mindre rundtosset.

Så en oversigt med fordele og ulemper kunne være på sin plads ....

Og så kunne alle læse og måske endda få rettet urigtige påstande.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"tøf tøf" skrev:
Tja,jeg ser mange fordele i AC, blandt andet motoren, som er mere pålidelig, og ikke sværter ved ankeret på samme måde som DC

Øøøøh, alle 3-skinne lokomotiver der sælgs i dag er med DC motorer......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.603

PB

Citat:
Øøøøh, alle 3-skinne lokomotiver der sælgs i dag er med DC motorer......

Hva' betyder det for en bruger, der ikke ved hvilket begyndersæt ham skal starte med

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Citat:
Øøøøh, alle 3-skinne lokomotiver der sælgs i dag er med DC motorer......
Hva' betyder det for en bruger, der ikke ved hvilket begyndersæt ham skal starte med

Det betyder at udsagnet om at lokomotiver med "AC motorer er bedre" ikke kan bruges til noget.

Derfor min kommentar.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

For lig at komme tilbage til hvad det drejer sig om Laughing out loud

Det er ok hvad du valgt/ der er hvad du skal brug for at komme i gang/køre :

Startsæt - Digital - Godstogssæt

Ma-29539

http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1741

et forslag:

[ma29532]

http://teknikken.dk/catalog/product_info.php?cPath=364_50_55&products_id...

det her sæt er godt nok med Mobil S. 1 men er ok jeg bruger selv MS 1 (se min bane)

til børn helt sikker C- skinner. Og Thomas tog :

udvidelse :

http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=5

http://www.shop.nettog.dk/group.asp?group=10

http://www.shop.nettog.dk/group.asp?group=17

Så skulle drengen (og du ) være godt kørende Laughing out loud

2 eller 3 skinne har i dag vel nok mest betydning, om der bruges slæbe sko eller ikke på loko./til strømoptag. (Som tommelfinger er Ac. Loko. med slæbe sko )

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

Hvis du vil have dansk material på din bane, så har Hobbykæden danske startsæt.

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

Forskellen på Mobile Station 1 og 2 er flere lok, på samme bane ?

Jeg er stået lidt af mht. skinnevalg. De 3 sporede Märklin kender jeg (det var jo dem jeg legede med)

Er der ikke et site, a la "togbane for dummies" eller "Alt hvad du bør vide, inden du kvajer dig med dit første togkøb" ?

Hvis jeg kigger på ebay, så er det helt klart Märklin H0 der findes mest af. Derfor mit valg. Dvs. der er mange ting at få fat i, og det er formentlig nemmere at afhænde, hvis banen kun bliver hevet frem de første 14 dage og derefter bare ligger.

Noch har lavet nogle "kom i gang" plader. På youtube har jeg set nogle biler der selv kører rundt på en noch bane - hvordan fungerer det - jeg kunne ikke helt se om de også kørte på skinner?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Jeg vil tro at de biler der kører på Noch pladerne evt er Faller s car system...

Jeg vil ønske dig god vind med valget, og vi herinde glæder os til endnu en bruger...

Mvh Steen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Inden du kaster dig ud i at købe noget, vil jeg anbefale dig, at kigge nogle af de gamle indlæg igennem og se, hvilke svar andre, i samme situation som dig, har fået. Spørgsmålet har nemlig været oppe at vende flere gange før.

Det kan også være en god ide at gå en tur på biblioteket, og læse nye og ældre numre af f.eks. Banen.

Der er også begået en del gode bøger gennem tiderne, om hvordan man etablerer sig.

Tænk lidt over hvor meget plads, du har, eller vil få, til rådighed, når den tid kommer. Måske er N en bedre løsning for dig frem for H0, hvis ikke der er godt med plads?

Måske har du særlige præferencer for det rullende materiel; skal det være noget fra de "gode gamle dage" med damp og passagervogne i træ, eller er du mere til strømlinede togsæt á la IC3 eller ICE?

Hvis du sværger til dansk materiel mere end noget andet, er Märklin og Roco ikke de bedste valg. Derimod har vore hjemlige producenter en del gode produkter på markedet.

Der kan være en god pointe i at købe noget, som nemt kan afhændes, hvis interessen for tog, kun viser sig at være kortvarig. Men jeg tror ikke, at et fabrikat holder prisen bedre frem for et andet.

Ebay kan være et godt sted at handle, men flere af de hjemlige forhandlere har dog også en brugtafdeling, hvor du kan gøre et godt køb.

Jeg kender ikke til en hjemmeside, som giver en helt klar løsning til, hvordan du starter op fra bar bund. Du skal nok søge svarene flere forskellige steder. Sporskiftet er et godt sted at gøre det, men vær også lige opmærksom på den megen litteratur, der er til rådighed.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

"tøf tøf" skrev:
Jeg vil tro at de biler der kører på Noch pladerne evt er Faller s car system...Jeg vil ønske dig god vind med valget, og vi herinde glæder os til endnu en bruger... Mvh Steen

Mange tak.

Det var nemlig Faller s car system, hvad kan det ? Er det "bare" biler til pynt, eller kørte de faktisk selv ?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Faller Car System ja du har jo selv været på Nettog Laughing out loud .

http://shop.nettog.dk/group.asp?group=59

Ms 1 kan kun styre funktioner på Loko. og har 1o faste adresser (udgået)

Hvorfor jeg skiver at den kan bruges. er at du sener kan brug den til andet styring (kran osv. )

Ms 2 (NY kom sidst år) kan styr skifte skiftespor har 10 faste adresser og mulighed for at load et loko –kort ind Altså 11 loko i alt kan køre.

http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1563

Så hvis du har flere en 10 loko. kan du have deres adresse på kort . og load ind uden at du skal

Slet et på Ms. Og oprette det ny Loko. ( Mega stor fordel)

http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=2104

( skal da selv have skift til ms-2 en gang . men så er der vel kommet en ms-3 til den tid Laughing out loud )

Du skal lige vide at ms-1 og ms-2 ikke arbejder samme som slave /mulighed for at køre med 2 Ms. Dvs. sig at med 2 Ms. Kan både du og søn styre hver sit loko samtidigt, bar ikke det samme. En rigtig god lege værdig (har selv en søn på 11) men stadig væk kun 11 loko ialt samtidigt/ Ms-2

Så hvis du vil det. køber du sætte med MS2 og en ekstra Ms-2 + kabel

http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=180

Tro mig når jeg bar 5-6 tog i gang på min bane er der mere en rigeligt at se til. Wink

ellers er Willie Garvin forslag rigtigt gode !! Laughing out loud men også google er en rigtig god ven Laughing out loud

her lidt at kigge på :

http://danskmodeltog.dk/Links.htm

http://www.digitaltog.dk/Modeljernbane_Generelt_menu.htm

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"kildemoes" skrev:
Ms 2 (NY kom sidst år) kan styr skifte skiftespor har 10 faste adresser og mulighed for at load et loko –kort ind Altså 11 loko i alt kan køre. http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1563Så hvis du har flere en 10 loko. kan du have deres adresse på kort . og load ind uden at du skal Slet et på Ms. Og oprette det ny Loko. ( Mega stor fordel)

Fordel?

Nej, netop det med de 10+1 lok, er en af de store bagdele ved MS2, i forhold til eksempelvis Rocos multimause med hukommelse til 64 lokomotiver.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

at ville styre op til 64 lokomotiver med en roco multimaus er det glade vanvid den kan ikke engang køre 2 lokomotiver i traktion,come on wake up.

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

"moppe" skrev:
"kildemoes" skrev:
Ms 2 (NY kom sidst år) kan styr skifte skiftespor har 10 faste adresser og mulighed for at load et loko –kort ind Altså 11 loko i alt kan køre. http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=1563Så hvis du har flere en 10 loko. kan du have deres adresse på kort . og load ind uden at du skal Slet et på Ms. Og oprette det ny Loko. ( Mega stor fordel)
Fordel?Nej, netop det med de 10+1 lok, er en af de store bagdele ved MS2, i forhold til eksempelvis Rocos multimause med hukommelse til 64 lokomotiver.Klaus

hæ Næ Moppe vil taler mærklin, og specifikt hvad forskellen er på Ms-1 kontra Ms-2, og i forhold til Ms-1 mener jeg, det klar er en af fordelene som Ms-2 har i forhold til Ms-1, og ikke hvad andre styresystemer kan. Laughing out loud ( nu ved jeg jo, at mærkiln ikke lige er dit favorit system Wink )

men der til skal sig at lige netop Rocos multimause er helt klar anbefalings værdig. Laughing out loud

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Men snakker vi 2-skinne kontra 3-skinne er der så mange holdninger (og sindende kan komme i kog) og jeg har endnu ikke set en helt uvildig side hvor det er beskrevet. Martin Wink

I al beskedenhed har jeg forsøgt at forklare to- og treskinnesystemerne med særligt henblik på spor her:

http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/

Billede

Det er mit håb, at det kan give en nogenlunde objektiv introduktion til nye deltagere i vores dejlige hobby, så de får et fornuftigt grundlag til at træffe en vigtig beslutning på. Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
at ville styre op til 64 lokomotiver med en roco multimaus er det glade vanvid

Debatten gik ikke på at alle skulle bevæge sig på en gang, men at den kan huske 64 forskellige lokomotiver, frem for MS2's kun 10 + "kortet".

Dermed kan man have alle sine lokomotiver kodet ind i sin digitalstation, uden at skulle bøvle med at slette nogle, for at få plads til andre.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"kildemoes" skrev:
hæ Næ Moppe vil taler mærklin, og specifikt hvad forskellen er på Ms-1 kontra Ms-2, og i forhold til Ms-1 mener jeg, det klar er en af fordelene som Ms-2 har i forhold til Ms-1, og ikke hvad andre styresystemer kan.
Du har ret, MS2 er MS1 langt langt overlegen. Den kan også køre DCC protokol samt stille sporskifte.
"kildemoes" skrev:
( nu ved jeg jo, at mærkiln ikke lige er dit favorit system)
Pas på med, hvad du ligger i munden af andre.De sidste gange jeg har haft baner sat op derhjemme er det netop Märklin system jeg har kørt med!
"kildemoes" skrev:
men der til skal sig at lige netop Rocos multimause er helt klar anbefalings værdig.

Jeg har tidligere haft debatten her med Multimaus, kontra MS2. Den enste fordel for MS2 som der ellers kunne komme drem var "det lækre display", i alle andre henseende er Multimaus MS2 overlegen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hej occam det er en fin liste du har lavet,men jeg kan ikke finde kapitlet som omhandler polarisering af 2-skinne sporskifter? mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

"moppe" skrev:
"kildemoes" skrev:
hæ Næ Moppe vil taler mærklin, og specifikt hvad forskellen er på Ms-1 kontra Ms-2, og i forhold til Ms-1 mener jeg, det klar er en af fordelene som Ms-2 har i forhold til Ms-1, og ikke hvad andre styresystemer kan.
Du har ret, MS2 er MS1 langt langt overlegen. Den kan også køre DCC protokol samt stille sporskifte.
"kildemoes" skrev:
( nu ved jeg jo, at mærkiln ikke lige er dit favorit system)
Pas på med, hvad du ligger i munden af andre.De sidste gange jeg har haft baner sat op derhjemme er det netop Märklin system jeg har kørt med!
"kildemoes" skrev:
men der til skal sig at lige netop Rocos multimause er helt klar anbefalings værdig.
Jeg har tidligere haft debatten her med Multimaus, kontra MS2. Den enste fordel for MS2 som der ellers kunne komme drem var "det lækre display", i alle andre henseende er Multimaus MS2 overlegen.Klaus

Øh mærklin ja nu har vi jo selv haft en debat om "kaffemaskinerne" Laughing out loud Hæ-Hæ men det er da godt at høre at du også har set "lyset" Wink

Yes med stadig væk gik spørgsmålet på mærklin og ikke hvad dit og dat kan

spørgsmål :kan man par Multimaus, lige som Ms. så du kan køre med den en som slave ?

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

"moppe" skrev:
"lars hansen" skrev:
at ville styre op til 64 lokomotiver med en roco multimaus er det glade vanvid
Debatten gik ikke på at alle skulle bevæge sig på en gang, men at den kan huske 64 forskellige lokomotiver, frem for MS2's kun 10 + "kortet".Dermed kan man have alle sine lokomotiver kodet ind i sin digitalstation, uden at skulle bøvle med at slette nogle, for at få plads til andre.Klaus

Hø det er jo lig der kortet komme ind, så du NETOP IKKE SKAL SLETTE NOGET men bar sætter kortet ind. og helt ærlig hvor mange har brug for at have 64 faste loko adresse. Laughing out loud

Spørgsmål : kan man par Multimaus, lige som Ms. så du kan køre med den en som slave ?

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"kildemoes" skrev:
Hø det er jo lig der kortet komme ind, så du NETOP IKKE SKAL SLETTE NOGET men bar sætter kortet ind. og helt ærlig hvor mange har brug for at have 64 faste loko adresse. Laughing out loud
Jeg ved ikke hvor mange der har brug for 64 adresser. Personligt har jeg 71 stykker kørende materiel.Hvad koster det kort du omtaler.
"kildemoes" skrev:
Spørgsmål : kan man par Multimaus, lige som Ms. så du kan køre med den en som slave ?

Det korte svar: Ja, så mange som du ønsker.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

Javel Ok og jeg da har selv 14 loko Laughing out loud

korten pris ? ved ikke har ikke set på dem de er nok dyre mærklin skal vel tjene de er jo på røven men der er link til dem. oppe i tråden

hvad med det lange svar ? Laughing out loud

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

31 stk. mener jeg nettet kan klare. (lidt længere svar hehe)

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Møtrik" skrev:
31 stk. mener jeg nettet kan klare. (lidt længere svar hehe)

Ok, tak.

Det bliver så ikke lige aktuelt foreløbig.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"kildemoes" skrev:
Hø det er jo lig der kortet komme ind, så du NETOP IKKE SKAL SLETTE NOGET men bar sætter kortet ind.
Og, skal du køre med 2 af de lokomotiver du har på kort, hvad gør du så?
"kildemoes" skrev:
Spørgsmål : kan man par Multimaus, lige som Ms. så du kan køre med den en som slave ?

Selvfølgelig kan man det. Roco styreenheden har dog begrænset det til kun i alt 32 styreenheder (andre multimaus, route control, PC interface osv). Da det hele kører efter xpressnet bussen kan man dybest set også koble en Lenz håndcontroller, eller lignende på. Er man til byg-selv, kan man kigge på pacos hjemmeside og finde hjemmegjorte controllere, som man eksempelvis kan bygge ind i en styrepult, hvis det er det man lyster.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

tja så er man på røven, Wink men stadig væk en fordel frem for ms-1 og det var det sagen drejet sig om Laughing out loud .

fint ! da jeg ikke har haft behov for Rocco multi mus har jeg ikke endnu sat mig ind i den så måske skulle man ? Wink men som sagt mener jeg at den bestemt er anbefaling værdig. ud fra det jeg forløbig hat læst og hørt. Laughing out loud

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"kildemoes" skrev:
fint ! da jeg ikke har haft behov for Rocco multi mus har jeg ikke endnu sat mig ind i den så måske skulle man ?

Hvis man ønsker at anbefale folk det bedste de kan får til prisen er det da en god ide at sætte sig ind i den.

Personligt får du næppe brug for en sådan, da den ikke kan MM protokol. Du har nok ikke lyst til at skifte dine dekodere ud?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

"moppe" skrev:
"kildemoes" skrev:
fint ! da jeg ikke har haft behov for Rocco multi mus har jeg ikke endnu sat mig ind i den så måske skulle man ?
Hvis man ønsker at anbefale folk det bedste de kan får til prisen er det da en god ide at sætte sig ind i den.Personligt får du næppe brug for en sådan, da den ikke kan MM protokol. Du har nok ikke lyst til at skifte dine dekodere ud?Klaus

det var da dælenes du er godt nok tung at danse med Wink endnu gang det var Ms -1 kontra Ms-2 der var på tale og ikke aqndre slags styresystemer og jeg anbfaler ikke noget . "læg ikke ord i min mmund" manden spøger om det statsæt er ok og det svar jeg på.

hvis jeg skal skifte dekoder skla andre vel også eller? ulempè ?

Laughing out loud

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DigitalTog

Indlæg: 8

PB

Tak for svarene vedr. MS og MS2

Jeg må tage hatten af for jeres ihærdighed og religionskrig, det er meget rart. Jeg har ingen anelse om hvad der bruger hvilken protokol eller endnu fundet ud af hvad der findes på Märklins marked. Jeg har fuld respekt for jeres valg og for jeres imødekommenhed.

Der bliver snakket om startsæt fra andre end Märklin, hvorfor ?

Bedre detaljeringsgrad ?

Billigere ?

Større udvalg.

Som nævnt, så er det Märklin, da jeg dels har leget med det og uvidenhed om hvad der eller findes.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"DigitalTog" skrev:
Tak for svarene vedr. MS og MS2Jeg må tage hatten af for jeres ihærdighed og religionskrig, det er meget rart. Jeg har ingen anelse om hvad der bruger hvilken protokol eller endnu fundet ud af hvad der findes på Märklins marked. Jeg har fuld respekt for jeres valg og for jeres imødekommenhed.Der bliver snakket om startsæt fra andre end Märklin, hvorfor ?Bedre detaljeringsgrad ?Billigere ?Større udvalg.Som nævnt, så er det Märklin, da jeg dels har leget med det og uvidenhed om hvad der eller findes.

Hej

Meget afhænger af hvad du ønsker at bruge dit modeltog til!

Jeg har aldrig villet gå ind i en religionskrig om 2- kontra 3-leder men har tidligere postet mine grundet for at skifte til 2-leder.

Da det er før din tid på sporskiftet gør jeg det gerne igen i håb om at 3-leder tilhængerne vil være lige så saglige i argumenterne for deres valg.

Håber du kan bruge det til noget.

1: Modeludvalg

Et hurtigt gennemsyn af diverse danske webshops afslører at der findes et sted i nærheden af 15 2-skinneproducenter, der til stadighed er repræsenteret på det danske marked. Derudover findes der tillige internationalt et stort antal (tal over 100 har været nævnt) hvis produkter er tilgængelige via internettet.

Idet mj-hobbyen kan føre en på uforudsete veje med hensyn til både forbillede og epoke ligger der en sikkerhed for at man altid kan finde sin niche i 2-skinne udvalget.

Da mange af førnævnte producenter opererer med snævrere markedssegmenter opnår man, udover det brede konsumudbud, generelt en langt større dybde i modeludbuddet, idet de mindre producenter i langt højere grad lever på at levere interessante formvarianter..

2: Sporudvalg

Findes det, findes det her! Grundet den universelle udbredelse og standardisering kan enhver tænkelig form for spormateriel i dag erhverves, stort set blot ved et tryk på en knap.

Det betyder udstrakt valgfrihed til at finde den code som man finder tilgodeser ens anlæg bedst, sporskifter spændende fra 15 graders afbøjning ned til 4 procent, ja man kan endog købe kits og bygge sine spor selv. Udvalget af (eksotiske) sporudformninger er endeløst, lige fra flexspor til (herhjemme) ukendte amerikanske niveaukrydsninger. Hertil kommer så tillige et bredt udvalg i smalsporsvarianter.

3: International standard

Gennem standardiseringsarbejdet i MOROP (Europa) og NMRA (USA) er der sikret en høj grad af ensartethed i de kritiske punkter mht. det rullende materiels udformning, hvilket medfører at materiel fra langt de fleste producenter problemfrit kan sammenkobles og opereres sammen.

4: Modeltrohed

Modeltogsmarkedet har traditionelt, på producentsiden, været præget af en kraftig iværksættertrang, ofte født ud af ønsket om at berige verden med endnu usete modeller. Som en følge deraf har producenterne i høj grad presset hinanden gennem de senere år til en hidtil uset grad af modeltrohed. Da der samtidig, på verdensplan, eksisterer et umådeligt antal producenter der udvikler og producerer til den samme 2-skinne platform, ja så ser vi år for år en højnelse i detaljeringsgraden. Denne stræben efter det perfekte har nødvendiggjort udvikling af både materialer og teknikker til at skabe modeller som for bare få år siden var utænkelige.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"DigitalTog" skrev:
Der bliver snakket om startsæt fra andre end Märklin, hvorfor ?Bedre detaljeringsgrad ?Billigere ?Større udvalg.Som nævnt, så er det Märklin, da jeg dels har leget med det og uvidenhed om hvad der eller findes.

Grunden til at jeg spillede andet end netop Märklin ind på banen er at ved valg af Märklin systemet er du pludseligt bundet til en leverandør af skinnemateriel, som kun fås i 2 forskellige udgaver. Dette er dækket rigeligt i Benjamins forklaring på mj-blog.

En anden grund er at man i mine øjne får et bedre styresystem med flere muligheder ved at vælge Rocos Multimaus, frem for Märklins Mobilstation.

For 30 år siden kørte jeg også med 2-skinne drift, med et billigt Lima startsæt, dengang var Märklin toppen af poppen og det allerbedste man kunne få (i Danmark). 2 skinne materiellet var ofte af tvivlsom kvalitet.

Men i teenageårene ombyggede jeg sammen med en kammerat hans fars store Fleischmann anlæg, hvor der også var plads til lidt af hvert i materiel. Det var noget ganske andet end det Lima jeg var vant til. Så gik der en 10 års tid inden jeg igen kom til modeltogsverdenen. Nu er jeg med til at drive et stort 2-skinne anlæg der ind til videre har været set af et sted mellem 60.000 og 70.000 betalende besøgende.

Med indførslen af gode lokomotiver, med masser af strømoptag og ikke mindst den digitale drift er 3-skinne driftens fordele vasket helt væk. Langt de fleste producenter er 2-skinne producenter, som dog modificerer deres materiel til 3-skinne drift - heraf nogle med større og mindre succes - for det store marked af 3-skinne kunder vil de selvfølgelig ikke se bort fra.

Når man står med 2 mere eller mindre ligeværdige systemer vil jeg personligt vælge det system der giver mig mest valuta for pengene. Som markedet er i øjeblikket er det Rocos rullende materiel og digitalstyring der er det optimale valg for begyndere. En let håndcontroller og teknisk velfunderet rullende materiel.

Rocos skinnesortiment er jeg så ikke så glad for - specielt ikke deres geo-line skinner. Vil man billigt i gang kan man emd PIKO's skinnesortiment får et ganske fornuftigt udvalg til rimelige penge. Og ikke mindst med en sporgeometri der ligger utroligt tæt op af Märklins.

Derfra kan man så tage den videre til PECO, Tillig eller RocoLine skinnesystemer. Her er det i mine øjne klart Tillig der "vinder", med utroligt flotte sporskifte.

Mit første indlæg til dig indeholdt en række spørgsmål, jeg har ikke set nogle svar derpå Smile Det var blandt andet også om du havde ældre Märklin materiel du ville køre med igen. For vil du det nytter det ikke noget at købe 2-skinne. En anden ting er om du har nogle i din nærhed du skal/kan/vil "lege" med. ER det tilfældet vil det være megt praktisk at vælge samme system som det de bruger. Elelrs kommer du til at stå med noget materiel, der enten kortslutter deres anlæg, eller ikke kan tage strøm op det rigtige sted.

(det blev en lang smøre)

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

der er kun en nitte tilbage ved 2-skinne systemet og det er drift stabiliteten,den er stadig dårlig hvis man sammenligner direkte op i mod et veltrimmet 3-skinne anlæg,rense vogne skal køre konstant af 2 årsager,selvfølgelig for at rense sporet da lokomotiver kun har stel i en side og er født med et følsomt strømoptag,den næste årsag er at nogle 2-skinne lokomotiver ingen hæfteringe har fordi på den måde komponserer man for et svagt strøm optag,og der af kommer der naturligvis lokomotiver med dårlig trækkraft da de ingen hæfteringe har,stigninger og helixer er pludselig et problem,og så er der problematikken omkring sporskifterne,de skal naturligvis polariseres ,hvis de ikke også her skal fremstå som det svage led,(husk stil sporskiftet rigtigt ved indkørsel ellers kort slutter anlæget)eller man smider en powerpack i sine lokomotiver(det koster kassen) ,alt sammen en masse begrænsninger man hele tiden skal have før øje inden man skal ud at køre.men hvis det er en del af gamet så er man naturligvis bedst tjent med at køre 2-skinne. teknik er til for at behage mig og ikke omvendt.mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.