Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1336720
Hej!
Jag har skaffat mig en V70 2001 2,4T till min youtube-kanal.
Jag har köpt bilen i befintligt skick och med vetskapen om att den inte går att starta.
Jag har ingen direkt erfarenhet av V70 2000-2008 förutom rent mekaniska reperationer.
Så nu ber jag er volvokunniga om hjälp.
Jag känner inte till "barnsjukdommar" och "standardfel" på denna modell så för att spara lite tid tänkte jag höra med er.
Jag har sökt både här på jagrullar och andra ställen men inte lyckats hitta något entydigt.


Problemet!
Bilen startar inte, startmotorn går runt och den tänder till lite då och då.
Lukter rätt kraftigt av bensin.
Nått relä klickar i nyckelläge 2.
Bensinpumpen klickar i samma takt som relät.

Film på ljudet och instrumenten
http://dyhrsgarage.se/forum/v70/v70.MOV

Bild på felkoderna
Bild


Djupa funderingar
Jag har varit inne på fukt i CEM-enheten där ena relät till bränslepumpen verkar sitta?
Jag har också varit inne på dålig jord någonstans?
Naturligtvis har jag även funderat på om det rätt och slätt kan vara bränsrelät.
Eftersom det är ganska många fel i stil med ”låg spänning” så har jag funderat på ett styrdonsfel.


Min fråga till er Volvoexperter.
Ser ni nått mönster i er erfarenhetsbank?
Skulle nån av er kunna peka i rätt riktning?


OBS!
Jag kommer naturligtvis att kreditera både "jagrullar.se" och alla som kommit med avgörande inlägg på min youttubekanal (om personen vill förstås)
#1336762
En 2001 har inte fuktproblem på CEM på samma vis som 2005/6. Inte vanligt där heller, men förekommer. Men omöjligt är det inte på en 2001 heller. Kan ju läcka in lite överallt med otur.

Jag hade sett över bränslepumpreläet först.
Undrar om inte det sitter på REM, men det kanske skiljer mellan årsmodeller.
På en 2001 är det enkelt utbytbara reläer.
2005 och nyare har direktlödda på kretskortet.
(Mindre felbenägna, men jobbigare att byta)

En 2001 dras tyvärr med många barnsjukdomar.
Dåliga gasspjället.
Dåliga ABS enheten
En sen 2001 kan ha dåliga DIM. (Kombiinstrumentet)
Strulande elanslutning till bensinpumpen i tanken. I locket någonstans.
#1336766
Tack för Svar!
Det låter som om det klickar från relät och att det sitter under instrumenten på förarsidan intill A-stolpen, jag trodde det var CEM:en som satt där men jag är lite dåligt uppläst på den här modellen, men det skall de bli ändring på.
Det som jag tycker talar emot relät är att VIDA säger att det är dålig signal, det kan ju betyda lite vad som helst får jag för mig.
Det är väl en ganska enkel åtgärd att byta relät så det skadar ju inte att testa.
#1336775
Jag tycker nog ECM 2400 talar FÖR att det är reläet, snarare än emot.

"Låg signal" från någonting, brukar innebära brott i den kretsen. Reläspolen i detta fallet.

Och sluter inte reläet, känner inte CEM's (eventuella) shunt av pumpens förväntade belastning. (CEM 3A01)
OBS endast spekulation!!
#1336884
Tack MickeM!
Det är ju lite oklart om den menar in- eller utsignal som menas men jag tror du har rätt i att det är signalen efter relät och då talar det ju för att relät är kasst precis som den skriver.
Det borde väl vara utsignal den syftar på, precis som du säger.
Jag kvistar iväg och köper ett nytt relä så får vi se om möget hoppar igång.

En konstig sak som jag inser jag glömde skriva i felbeskrivningen är att när man kört startmotorn i typ 10 sek så händer det att belysning och instrument helt stängs av, det var det som fick mig att tänka på dålig jord.
OM RYSSEN KOMMER

På tal om: påverkanskampanjer Vi […]

Gick hyfsat enkelt att kränga in fjädrar[…]

Odb/felkådsläsare...

Ah, guld! Tack för utförliga svar!

V60 2023 Android Auto

Det finns över 100 appar som man kan ladda vi[…]